Hoppa till huvudinnehåll
Arena Båstad

Arena Båstad

Succégänget bakom Nordea Open

År 2023 tangerade Nordea Open publikrekordet från 2011.  Tävlingen vann även utmärkelsen  
”Tournament of the Year” för både dam- och herrturneringen. Mycket arbete ligger bakom framgångarna.


Det är ett litet men sammansvetsat och mycket erfaret gäng som ser till att det varje år blir sevärda, välarrang-erade tennisturneringar i Båstad. Arbetsuppgifterna är många och varierande, allt från att organisera och peppa matchvärdar, fixa polistillstånd och värva partners till att skapa banderoller eller prata med media. Alla vet vad de behöver göra och när det ska göras. 
– Vår största styrka är att vi har klara roller i gruppen eftersom vi har tydliga ansvarsområden. Det skapar trygghet. Men alla är involverade på något sätt när det gäller större beslut, då jobbar vi som ett team, säger Christer Hult, vd. – Vi gör väldigt mycket tillsammans. Det spelar ingen roll om vi ska panta burkar eller gå på middag med huvud-sponsorn. Vi hjälper till där det behövs, säger Mikael Falk, projektledare. 
Arena Båstads fem fasta medarbetare har numera Pirhuset i Båstad hamn som kontor. En 3D-skiss på 
en tillfällig byggnad, en ny typ av mötesplats, ligger på bordet. Ett färskt exempel på hur gruppen jobbar för att hela tiden utveckla tävlingarna.

– Framförallt fokuserar vi på att hitta nya happenings, aktiveringar under veckan, allt från festligheter till semi-narier, förklarar Christer. Fastän alla har jobbat länge med att arrangera tävling-arna är ett nytt år alltid ett nytt år med nya spännande utmaningar.  – Vi är fortfarande hungriga på att göra ett nytt år. Vi brinner för detta och är väldigt intresserade, vi följer andra tävlingar och gör studiebesök på olika evenemang för att lära oss mer, säger Lotta Olmarker, projektledare.  År 2023 röstades Nordea Open fram av spelarna som ”Tournament of the year” på både dam- och herrsidan, en prestigefylld och välförtjänt titel för Arena Båstad.  – Det känns jättebra. Hela organisationen är superstolt över detta. Inom ATP konkurrerar vi med andra riktigt bra 250-tävlingar i världen. WTA är i en lägre kategori (125) och vi gör den till en större tävling än vad det är. Eftersom vi gör tävlingen ihop med ATP så sticker den ut, säger Sara Bergh, som är platschef och ansvarig för sponsorrelationer. 

– Flera av världsspelarna känner sig extremt avslapp-nade och välkomnade i Båstad. Vi jobbar med att alla målgrupper ska känna sig väl mottagna: spelare, partners, media och publiken – alla ska mötas med ett stort leende, säger Christer. Just att det finns en dam- och en herrvecka veckorna efter varandra är ett starkt kort gentemot partners och publik. Hela evenemanget blir mer lockande. Det blir också bättre vad gäller jämställdhet och hållbarhet, vilket även betalar sig rent finansiellt. – Vi får högre intäkter nu när vi säljer dem tillsammans än när vi sålde dem separat. Vi ser även bra synergier med att sälja ett event i två veckor, säger Christer. Nordea Open firade sina 75 år som turnering med 
att ta tillbaka en populär aktivitet, Sunset tennis, det vill säga en kvällsmatch på centercourten. Kvällen inleddes med en ceremoni då tävlingen fick pris från ATP för lång och trogen tjänst. Måns Zelmerlöv med band stod för musikunderhållningen. ATP-finalen 2023 var en rysare för arrangörerna. Prognosen visade heldagsregn på söndagen. Det blev dock en lucka med uppehåll under två timmar.

– Vi tog oss precis igenom finalen. Vi spelade både singel- och dubbelfinalerna samtidigt för att klara av det. Efter prisceremonin började det ösregna igen, säger Christer.  Årets publiksiffra blev cirka 77 000 besökare, vilket är en tangering av det tidigare rekordåret 2011 då Robin Söderling vann ATP-finalen. Går det bra ett år, spiller det över på nästa. – Vi ligger två månader före vad gäller biljettförsäljning-en mot förra året. Och förra året slog vi alla rekord när det gäller förköp, förklarar Sara. När det är mycket folk är det inte lika fördelaktigt med ett så kallat ”ground pass” som fungerar bra när publiktrycket är lågt. Ett ground pass garanterar ingen sittplats. Men det har succégänget tänkt igenom och har en lösning för, inför 2024. – Vi kommer att bygga ett större ”fans corner” med food trucks och storbildsskärm så att man kan titta på matchen ändå och njuta av stämningen, säger Viktor Hägerström, projektledare.